Søfragt har stor forhistorie med sig

Når du lægger til kaj et nyt sted, eller du ankommer med fly til en ø, eller du kører over en bro til en anden ø elle

Når du lægger til kaj et nyt sted, eller du ankommer med fly til en ø, eller du kører over en bro til en anden ø eller landområde, der ligger lidt mere isoleret end resten, så tænker man på, hvor svært det må have været før i tiden at komme hertil uden alle de moderne fornødenheder, man har nu.

Endvidere kan man spekulere på, at før man kunne navigere søfartsmæssigt, og man kun havde primitive både at gøre godt med, hvordan man så kom frem og tilbage til øer og områder, som man ikke engang kunne se inde fra bredden.

Men faktisk har mennesker længe benyttet sig af søvejen til at komme til andre dele af verden, om man udvandrede til fjerne egne, eller man i nyere tider erobrede nye landområder.

Det førte så også med sig, at man begynde at fragte ting til søs, som man stadig gør det den dag i dag med søfragt, for selvom det ikke går lige så hurtigt som med fly, så kan man med moderne containerskibe have en masse gods med sig.

Søfragt er kommet for at bestå i mange år fremover

Det kan jo stadigvæk forekomme lidt gammeldags, når man i flere minutter fra søbredden kan se et fragtskib forcere et vandområde, mens man har lyntog og godsfly at gøre godt med, men mange lande – inklusiv Danmark – har en stolt tradition med søfragt, så det er blevet forfinet gennem utallige år og med største forventning vil blive ved med at gøre det i mange år fremover.

Godt nok er der kommet flere muligheder til med fragt siden dengang, men man ser det mere som supplement til søfragten, da søfragten stadig er det, som man satser på, når man skal levere større og mindre sager.

Verden er omgivet af vand, så vi kan lige så godt udnytte det til vores fordel.